Busuanga – Palawan

Please go directly below the pictures for the English version

Depuis El Nido, nous avons rejoint l’île de Busuanga en 4h de ferry. La traversée n’a pas été un long fleuve tranquille, en témoignaient les cris des passagers et les effluves de vomi… Le capitaine, nonobstant une houle prononcée, n’a pas jugé nécessaire de réduire la voilure. Et il ne fallait pas compter sur la TV du bateau qui passait un improbable film philippin mixant film d’horreur, manga animé et scènes sulfureuses, pour apporter une bouffée d’air frais !

Coron Town, la capitale de l’île, ne nous a pas donné envie de faire de vieux os. Dès le lendemain matin, nous étions entassés dans un Jeepney (bus local) pour rejoindre Concepcion, petit hameau de pêcheurs à 2 heures de route. Là, nous avons trouvé un véritable havre de paix : peu de touristes, presque pas d’infrastructures touristiques, une bonne exposition pour le coucher du soleil, et une ambiance de village.

La zone est truffée d’épaves de vaisseaux japonais, vestiges de la deuxième guerre mondiale, et nous avons d’ailleurs pu en observer une avec notre masque et tuba lors d’un tour en bateau. L’après-midi, au lieu de nous ramener au port, le bateau nous a laissé sur l’île de Calumbayan pour y passer la nuit. Hiiiihaaaa !! C’est la première fois que nous allons passer la nuit à la belle étoile sur une île déserte ou presque. Les seuls habitants sont le gardien de l’île et sa famille, mais que nous verrons peu pendant nos 24h en mode Robinson Crusoé. L’excitation était à son comble, et nous n’avons pas été déçus lorsque nous avons vu que le gardien de l’île avait installé quelques hamacs dans des endroits stratégiques de l’île, tel que face à la mer ! Nous avions pris dans une glacière de quoi survivre pendant 24h, et il faut avouer que la petite bière au coucher du soleil s’est présentée à point nommé!

Nous avons installé notre campement sous un arbre à quelques mètres du rivage. Des sortes de sommiers en bamboo prêtés par Jenny, la femme du gardien, et surmontés d’une moustiquaire accrochée à l’arbre faisait office de chambre avec vue. Nous étions bien heureux de dormir surélevés du sol, car à voir les tunnels creusés par les crabes pendant la nuit, nous n’aurions pas été à notre aise à même le sable. La moustiquaire n’était pas de trop non plus car la nuit, l’arbre abritait toute une flopée d’insectes qui ressemblaient à des grillons qui tombaient parfois de leur branche. Ce genre d’expérience permet aussi de se rendre compte que la vie continue la nuit, avec les poissons qui se pourchassent et qui sautent hors de l’eau.

Le réveil fut assez magique, avec le lever du soleil juste en face de nous. On a pu profiter à fond de ce petit coin de paradis jusqu’à ce que la bangka revienne nous chercher en fin d’après midi le lendemain.

Lors de ce séjour à Concepcion, nous avons sympathisé avec plusieurs personnes : Samir et Gaëlle, et leur fils Noah qui vivent a Saïgon et que nous reverrons là bas. Puis Kyril, Rayna et Christin, eux aussi en goguette en Asie. Nous sommes allés profiter avec eux de la piscine, de la magnifique vue et de l’Happy Hour d’un hôtel situé au sommet d’une île. On s’est bien marrés lors de cette après-midi luxe, cocktails et coucher de soleil !

More pictures on our Facebook page.

calumbayan island
Calumbayan island
camping calumbayan island
Our camp
conception village
House on the way to the waterfalls, close to Concepcion village
jeepney coron town
Jeepneys in Coron town, ready to hit the road!
lady in conception
The lady with the umbrella
sunrise on calumbayan island
Sunrise from our bedroom on Calumbayan island
Picking for survival 😉

English version:

From El Nido, we reached the island of Busuanga with a 4 hours ferry ride. The crossing was lively to say the least. Some big waves were crashing on the boat from the front, sides, right left and corner. Some people were shouting like they were on a roller coaster ride, and others were throwing up in their plastic bags while some had escaped on the stern to get some fresh air along with a salted shower. Despite a pronounced swell, the captain did not consider reducing the speed. To make it picture perfect, the TV was showing a Filipino movie mixing horror, animated manga and sulphurous scenes in the background. Great…not.

Coron Town, the capital of the island, did not make us want to stay. The next morning we squeezed in a Jeepney (local bus) to reach Concepcion, a small fishermen’s village 2 hours away. There, we found a real haven of peace: few tourists, almost no tourist facilities, good exposure for the sunset, and a village atmosphere.

The area is dotted with Japanese shipwrecks, remnants of the Second World War, and we were able to observe one with our mask and snorkel during a boat trip. In the afternoon, instead of taking us back to the port, the boat left us on the island of Calumbayan for the night. Hiiiihaaaa !! It is the first time that we spend the night under the stars on a desert island or nearly. The only inhabitants are the guardian of the island and his family, but we will hardly see them during our 24h in Robinson Crusoe mode. We were very excited and not disappointed at all when we saw that the island’s keeper had set up a few hammocks in a few strategic spots on the island, such as facing the sea! We had taken in a cooler to survive for 24 hours, and the little beer at sunset came at the right time!

We set up camp under a tree a few meters from the shore. Some bamboo bed bases lent by Jenny, the guardian’s wife, and surmounted by a mosquito net attached to the tree was our room with a view. We were very happy to sleep lifted from the floor, because seeing the tunnels dug by the crabs during the night, we would not have been at ease on the sand. The mosquito net was not superfluous either because the tree we were under sheltered a whole flock of insects (making the sound of a cricket) that sometimes fell from their branches during the night. The noise of fishes chasing each other and jumping out of the water completed nicely this sound experience.

Awakening in this place was quite magical, with the sunrise right in front of us. We were able to fully enjoy this little corner of paradise until the bangka came back to pick us up in the late afternoon the next day.

During our stay in Concepcion, we got on well with several people: Samir and Gaëlle, and their son Noah who live in Saigon and whom we would see again there. Then Kyril, Rayna and Christin, also travelling in Asia. We went with them to enjoy the pool, the beautiful view and the Happy Hour of a hotel located on the top of an island. That was quite an upgrade and we enjoyed this afternoon of pool, cocktails and sunset!